Selamlar Belçika! Nasıl gidiyor? Şu sıralar ne yapıyorsunuz?
Selamlar. Hava bok gibi, insanlar her zaman ki gibi terörizm ve ekonomik sorunlardan korkuyor. Herkes bir yanda kendi işi ile meşgul; Laye ve Andrea Brüksel'deki Blackout Stüdyoları'nda, Rafael bir bilgisayar firmasında çalışıyor. Bense mühendisim. İş ve provalardan kalan zamanda beste yapıyoruz.
"Graveyard Of Eden" death metal müziğine ne katacak?
Saf, enerjik ve eski okul death metal. Albümde hedefimiz bizim kuşağın takılıp kaldığı teknik ve cilalı müziğe karşı bir şey oluşturmak. Albüm elbette herkesi memnun etmeyecek, kötü kritikler de alacağız ama bence orijinal bir şeyler ürettik. 30 yaşını dolduran bir türe yeni bir şeyler katmak zor olsa da bence son derece özgür ve tutkulu yazılan bu albümün kendince sıkı bir duruşu var.
"Graveyard Of Eden" ikinci albümünüz. İlk albüm nasıldı? Aralarında devam eden bir hikaye var mı?
Hikaye bizim evrimimiz. Yıllar geçtikçe grup olarak iletişimiz de gelişti. İlk albümde yer alan şarkılardan bazılarını 17 yaşındayken yazmıştık. Aradan geçen bunca zamana rağmen müzikal anlamda en büyük adım 2010 yılında Laye'nin gruba katılması ile oldu. Onun hızlı ve agresif davul tarzı bize yeni kapılar açtı.
Albüm kaydını anlatır mısın? Kayıtlar zor muydu? Kayıtları nerede yaptınız ve istediğiniz sesleri yakaladığınızı düşünüyor musunuz?
Stüdyo hilesi ya da yazılım desteği yok; bildiğin normal aletler S150 ve Mesa Boogi amfi kullandık; bas, gitar ve davul kısımlarını tekrar düzenlemedik. Vokallerde prodüksiyon cilasına neredeyse başvurmadık. Yeteneklerimiz ölçüsünda doğal bir kayıt oldu. Müzik bizim için kendimizi ifade ve içimizdeki enerjiyi dışarı yansıtma yolu... Dijital çağda herkes müziğini internet üzerinden yaymak ve kitlelere ulaşmak istiyor. Biz ise olabildiğine eski okul kalmak istedik. Kayıtlar Blackout Stüdyoları'nda (Enthroned, Emptiness, Lvcifyre, Necrowretch), miksler ise St Marthe Stüdyoları'nda (Arkhon Infaustus, Kickback, Svart Crown) yapıldı. Kısa zaman biraz zorlayıcı oldu tabi. Blackout bizim için tanıdık ve ses mühendisi olarak Jeremy ile çalışmaya alışkınız. Atmosfer huzur ve ilham verici idi.
Nasıl tepkiler alıyorsunuz?
Albüm daha yayınlanmadı. Festivaller ve konserlerden ise olumlu dönüşler aldık.
Yaptığınız işin ne kadarı bilinçli planlı ne kadarı spontane fikirlerden oluşuyor? Yıllar içinde yazım tarzınız değişti mi?
Başlangıçta her şey provalar ve esinlenmelerdi. Yıllar geçtikçe kendimizi bulduk ve spontane yaratıcılığı organize bir hale soktuk. Söylemek istediğim hiç bir zaman beyaz sayfa açıp başlamıyoruz ama parça yapısını provalarda şekillendiriyoruz. Kendi adıma ben bestelerimi bilgisayarımdaki süper bateri ve gitar amfileri ile kaydediyor ve diğerlerine gönderiyorum. Herkes onayladığında ise beraber çalıp kaydediyoruz. Rafael ve Andrea'da benle aynı şekilde çalışıyor, parçaya hepimizin onay vermesi gerekli. Laye'nin görevi ise ritmik konularda, bazen melodik fikirler ile de gelmiyor değil tabi.
Şu anda ilgini çeken isimler kimler? Metal olsun olmasın bir müzisyeninin işinin zamana direnmesi için ne yapması gerekir? Bunun yanında Dehuman müziğinin esin kaynakları kimler?
Yeni gruplardan ziyade bahsettiğin zamana dayanan gruplar ilgimi çekiyor. Mesela Morbid Angel, Sepultura, Suffocation ve Nile'ın eski dönem işleri gibi. Klasikler ve onların eşiği ne kadar yükselttiğini göz ardı etmeden kendi yolumuzda gitme peşindeyiz.
Dehuman için sırada ne var?
Şu anda tam detay veremeyeceğim turneler; Nisan başında Barcelona ve Madrid'de, Portekiz'deki SWR Barroselas Festivali'nde ve Fransa'da çalacağız. Diğerlerini açıklayarak süprizi kaçırmayayım ya da beklenti yaratmayayım. Albüm 9 Mart'ta yayınlanacak, albüm tanıtım partisi 13 Mart'ta ve 21 Mart'ta Brüksel'de Vortex Of End ile çalacağız.
En akılda kalıcı konseriniz hangisiydi?
İki yıl önce 1 Şubat'ta Le Zink'te bulunan Chambery'de verdiğimiz konser. Son derece ufak mekanda 100 kişilik kalabalık ile kıyameti gördük. Küçük şovları seyirci ile iletişime girdiğim için daha çok seviyorum. Bir konserde moshpit'te önümde elemanın birinin bacağı kırıldı. Doğru atmosferde seyirci katılımı mükemmel oluyor. Bu gece turne kapsamında Master'ın açılışını yapacağız ve her gece olduğu gibi vahşi bir seyirci grubuna çalacağız.
Ekstrem metal modernitenin çöküşünün işareti mi yoksa panzehiri mi?
Bazen panzehiri, bazen de doğal sonucu. Ama pek çok sanat formu içinde doğduğun dünyayı yansıtır değil mi? Ama emin olduğum nokta ekstrem metal insanoğlunun vahşiliği ile ilişkili ve bazıları bu tarzı ruhani tedavi yolu görürken bazıları içindeki öfkenin dışa vurumu diyor. Bu bize etrafımızdakilerin göründüğü gibi olmadığının kanıtı.
Death metal müziğin geleceği nedir? Büyük bir çıkış ya da ekstrem müzik dinamiklerinde bir değişiklik ya da gelişme bekliyor musun?
Bir tarzın tamamen kendi içinde gelişmesini tercih ederim. Büyük firmalar yeni ve parlak fikirleri olan grupları pazarlama ve onlara güvenme konusunda eksikler. Büyük firmalar sadece büyük grupları destekliyor. Büyük firmalar sadece büyük isimleri desteklerken, tek kuruş harcamayacakları yüzlerce grupla anlaşırken, onların kaderinin kendileri gibi monopol döngüye emanet ediyor. Ben bunun değişmesini istiyorum. Pek çok iyi grup var, bunlara biraz güvenilir ve daha az şüpheci olunursa müzik dünyasının yapısı değişebilir.
Bir grubun death metal olup olmadığını sence ne belirler? Death metal hala 2006 yılındaki gibi mi yoksa değişti mi?
Death metal sahnesi 2006 yılı kadar aktif değil ve o kadar çok klasik albüm yayınlandı ki... Mastodon'dan "Blood Mountain", Suffocation'dan "Souls To Deny", Necrophagist'ten "Epitaph"... Bu albümlerin tamamı artık kült. 2015 yılında hevesle beklediğim bir albüm dahi yok ve bence bu tüm türlerin ortak sorunu. İki ay sonra Psycroptic albüm yayınlayacak ama ben onların eski işlerini tercih ederim.
Müzik dışında hobilerin nedir?
Ses sistemleri, işim ve video oyunları.
Unutamadığın bir alkol anını anlatır mısın?
Hatırlamıyorum ama inan dostlarım seve seve anlatırlar.
Rock Vault Zine hakkında neler söylemek istersin? Fikirlerin bizim için önemli.
Bu röportaj için minnetarız. Yaptıklarınız bizler ve hayranlarımız için önemli. Adanmışlığınız için tekrar teşekkürler. Harika bir yıl olsun!
Cevapların için teşekkürler. Müzikal hayatında başarılar dilerim. Son sözler için sahne sizin...
Şerefe!
BAĞLANTI NOKTALARI: