Ferit Tunçer

Ferit Tunçer

BARAN @ ROCK VAULT: Selamlar. Röportaj teklifini kabul ettiğiniz için teşekkür ederiz. Öncelikle hayat nasıl gidiyor? FERİT TUNÇER : Hayat güzel gidiyor.

Müzikal  yolculuğunuz nasıl başladı? Sert müziğe nasıl ilgi duydunuz?

Müzikal yolculuğum ağabeyimin heavy metal dinlemesi  bebekliğimden beri dinletmesi ve evimizdeki plak arşivininde heavy metal albümlerde oluşmasıyla başladı. Arayarak bulduğum değil evimizde çalan müzikti zaten heavy metal. İlk aldığım albümün hikayesiyse; 9 - 10 yaşlarında bakkala ekmek almaya yolladıkları gibi plakçıya gönderip yeni çıkan plakları aldırırlardı.  Yine bir gün plakçıya gittiğimde Judas Priest`in Stained Class albümünü gördüm. Hemen ağabeyime haber verdiğimde harçlığımı verip git bir koşu al demesiyle ilk albümümü almış oldum.

İlk dönemler gitar bende merak uyandırıyordu ve vokale karşı özel bir ilgim yoktu. Lise yıllarında Dark Grave adında bir grup kurdum. Akmar pasajında solist ilanları astım.  İstediğim nitelikte solist bulamayınca bir deneyeyim dedim, deneyiş o deneyiş oldu.  İlerleyen zamanda ses ve şan üzerine eğitim aldım. Halen daha ses ve şan üzerine çeşitli eğitimler almaktayım.

Bildiğim ilk grubunuz Athena. O yıllara dair ne anlatmak istersiniz? Athena'dan kopuş grubun tarzının ska, punk evrilmesi ile mi yol ayrımı gerçekleşti?

Piyasanın bildiği anlamda popüler olan ilk grubum Athena`dır. O yıllar inanılmaz eğlenceli ve keyifli günler geçirdik. Türkiye de metal müziği yaşayacak en güzel yıllardı. Evet müzik tarzındaki yöneliş sebebiyle gruptan ayrıldım, arkadaşlığımız hala sürmektedir.

O yıllardaki dergi ve fanzinlerde zamanın şöhretli grubu Metafor mikrofonu için isminizin geçtiğini hatırlıyorum. Metafor ile herhangi bir çalışma oldu mu?

Metafor ile ilgili çalışmalarım provalarla sınırlı kaldı.

İllegal Süttozu ismi nasıl çıktı?

İllegal bende Süttozu grup arkadaşımdan çıktı.

Kasedi olan grupların bile klip çekmediği, çekse bile yayınlatamadığı dönemde demo bile çıkarmadan klip çekmek riskli bir tercih değil miydi?

Sonuçta elimizde imkanımız olduğu için yaptık ve kalıcı oldu. Görsellik her zaman kalıcıdır.  Klip çektiğimiz parça olan "Visions Of Insanity" Metaforun gitaristi Kemal Kut`a aitti.

Ö dönemki fanzinlerde İllegal Süttozu'nun AF'a evrildiği dönemde sizin camiaya kinli olduğunuzu ve "bize sırt çeviren tayfaya bizde böyle sırtımızı döneriz" dediğiniz dile getirilmişti. Aradan geçen yıllar sonunda bu konuda neler söylemek istersiniz?  

O cümle söylenmişse de   ben dile getirmedim . Bir isim altında olduğunuz zaman ekipteki diğer kişilerin  farklı röportajlarda söylediği sözlerde size mal edilebiliyor. Bahsedilen dönemde o düşüncede olmadığım için benim açımdan bir değişiklik yok.

Şehrazat ile tanışma ve AF macerası nasıl başladı?

O dönemde haber ajansında çalışıyordum Şehrazat'la iş sebebi ile tanıştık. Proje ilk başta etnik enstrümanların metalle birleşerek kullanıldığı parçalardan oluşan bir albüm olmasıydı. Fakat firma ile anlaşma imzalandıktan sonra olay kontrolümüzden çıktı. 21 yaşındayken albümün çıkmasıyla getirdiği imkanlarla öncelikle konser bahanesiyle tüm Türkiyeyi gezdim, Barış Manço'yla tanışma ve bol bol sohbet etme imkanını yakaladım, bir çok ülkeye gittik,  kayıtlar sırasın Türkiye`nin en iyi müzisyenleri ile tanıştım ve dönemin en iyi stüdyolarında çalıştım, o çöl benim bu sahra senin gezdik, gördük, eğlendik. Sonuçta bu proje 21 - 22 yaşında bir gencin para ile sağlayamayacağı imkanları yaşattı ve tecrübeler kazandırdı.

AF özellikle çıkışında ve ikinci albümünde ciddi başarıya ulaştı, sonrasında grubun yürümeme sebebi neydi? Şahsi fikrimi soracak olursanız o dönem grubun üzerine yapıştırılmaya çalışılan "boyband" imajının (ki aynı imaj çalışmasını Raks Anatolia zamanı Pentagram'a da denedi) sizi rahatsız ettiğini düşünmekteyim.

Açıkçası  bütün yapımcı firmalar sanatçı veya gruplara ansiklopedi kalınlığında bir anlaşma imzalattığı zaman promosyon amaçlı bir çok eylemde bulunur. Ben o etiketleri sallamadım.. üstüme yapıştırılmaya çalışılan bu etiketleri umursamayıp yapıştırmayı tercih etmediğim içinde ben rahatım.

Bir dönem aynı havayı soluduğunuz ve sonrasında bilinçli olarak geri çekildiğiniz için sormadan geçemeyeceğim. Ana akım pop sahnesi hakkında düşünceleriniz neler?

Genel olarak tüm müzik türlerinde bir kirlilik olduğunu düşünüyorum.  Ama iyi olan işler zaten kendini fark ettiriyor.

Hammer Müzik'ten çıkan albüm sonrası AF sessizliğe gömüldü. Bu dönemde Asrın müziğe devam ederken sizden haber almadık. O dönem siz neler yaptınız?

Aslında ben uzun bir süre sahnede yer almak istemedim. nreAson ile bu fikrim değişti. Habersiz kaldığınız süreçte müzik yine hayatımda vardı ama ben paylaşmayı tercih etmedim.

AF sonrası kısa süren bir Nova deneyimi var. Nova neden devam etmedi?

Hobi amaçlı bir gruptuk beraber kayıt ve prova yapmaktan keyif alıyorduk. Grup arkadaşımız Selim`in Ankaraya taşınmasıyla bitti.

nreAson nasıl başladı?

nreAson zaten var olan bir gruptu. nreAson`nın basçıcı yakın arkadaşım Ahmet Akyatan (Ascraeus ve UÇK Grind`ten tanıdığınız) ile karşılaşmıştım, nreAson`dan ve solist aradıklarından bahsetti bende Ahmete güvendiğim için ben geliyorum dedim ve nreAson`dayım.

nreAson ile müzikal hedefleriniz neler? Herhangi bir kayıt çalışması var mı yoksa Nreason sadece konser grubu olarak mı yoluna devam edecek? Öncelikle nreAson`ı oluşturan arkadaşlarımdan bahsetmek isterim. Gitarlarda Sertaç Öğüt ve Hakan İlter. Bass gitarda Ahmet Akyatan yeralmakta.

Albüm kayıtları neredeyse tamamladık. Bestelerin hepsi ben gruba katılmadan yapılmıştı. Sözlerini Sertaç Öğüt yazdı. Mix ve masteringini yapacağım ve mevcut mecralarda yayınlayacağız.

Grubun müzikal hedeflerinden tek başıma söz etmem hata olur. Bunu nreAson ile yapacağınız bir röportajda sormanız daha yerinde olacaktır.Benim sorumluluğumda olan vokal, kayıt, mix ve masteringde  ise kaliteli bir iş ortaya çıkartmak hedefimdir.

2010 yılında Ferit Tunçer neler dinledi? Takip ettiğiniz ve beğendiğiniz yeni grupları bizimle paylaşır mısınız?

Son yıllarda dinlediğim ve tavsiye edebileceğim aklıma ilk gelen yeni gruplar:

Pain of Salvation, Deftones, Quo Vadis, Parkway Drive, Prayers of Sanity, Pitch Black, Illium, Alter Bridge, Within the Ruins, Avenged Sevenfold ,Shakra ,Circle II Circle ,Decapitated, Seven Witches , Killswitch Engage , Jorn Lande.

Ve tabiki 2010 da en çok dinlediğim albümlerde biri de Iron Maiden The Final Frontier.

Müzik hayatınızın başlangıcında koyduğunuz hedeflerin ne kadarını gerçekleştirdiğinizi düşünüyorsunuz?

Hedefsel değil keyifsel bakıyorum. Keyif almadığım yerde de yokum.

90'ların başından beri metal sahnesi içinde olan biri olarak günümüz seyircisini ve mevcut imkanları nasıl yorumluyorsunuz?

Kayıt anlamında yurtdışıyla eşit imkanlara sahipken müzik  ve kayıt teknolojisinde eğitim veren bölümler ülkemizdeki üniversitelerde yeni yeni açılmakta. Sahne anlamında bunu söyleyemeyeceğim.  Sahneler azalırken sahnelerin teknik imkanları  birkaç mekan dışında pek iyiye gitmiyor.

Metal dinleyen ve izleyen seyirciye gelirsek  iki kategoriye ayırmak gerekiyor. Yerli grupların konserlerine de gelenler ve sadece yabancı grupların konserlerine gelenler şeklinde. Metal sahnesinde 80`ler ve 90`larda yerli gruplara sahip çıkılırken bugün bunu pek göremiyorum.

Müzik dışında Ferit Tunçer neler yapar?

Müzik kayıt teknolojileriyle ilgilenip workshop ve eğitimlere katılıyorum.  Sahne sanatlarını takip ediyorum.  Yakında evleneceğim için evimin tadilat işlerini yapmakla uğraşıyorum.

Klasik Rock Vault sorusunda sıra... Unutamadığınız bir içki anısını bizimle paylaşır mısınız?

Unuttum..

Sorularımız bu kadar. Yakın zamanda konserler ve yeni çalışmalarda sizleri doya doya dinlemek en büyük temennimiz. Rock Vault okurlarına son sözlerinizi alabilir miyiz?

Üstüme vazife almış gibi görmeyin ama "müzik yapmayı maddi amaçlar için değil keyif almak için başlayın ve devam edin ki hayal kırıklığına uğramayın" diyerek bitirmek istiyorum.

Baran Şahin